Snakk med trafikklæreren for å vite tidspunktet du bør gjøre bestillingen.
Her er link til bestillingssiden hos Statens Vegvesen.
Se/Vis hvor det står i vognkortet.
Veggrepet på forhjulene reduseres, kursstabiliteten blir redusert, bremselengden økes og blendingsfare øker ved at lyktene heves.
Kjøreegenskapene blir redusert, bremselengden økes, blendingsfare om lyktene heves på grunn av tung last bak i bilen.
Se/Vis hvor det står vognkortet.
Veggrepet på forhjulene reduseres, kursstabiliteten blir redusert, bremselengden økes og blendingsfare øker ved at lyktene heves.
Slå av bilen, trykk inn bremsepedalen til bremsen blir hard (5-6 ganger). Hold trykk på bremsepedalen samtidig som du starter bilen. Pedalen skal da synke inn. Hvis pedalen ikke synker inn er det feil på bremsekraftforsterkeren.
Hvis bremsekraftforsterkeren ikke virker, er det ikke forsvarlig å kjøre. Defekt bremsekraftforsterker gir nedsatt bremseeffekt og pedalen blir veldig tung og hard.
Vis hvor beholderen for bremsevæske sitter. Du finner den under panseret på bilen. Sjekk nivået på bremsevæsken. Den skal være mellom min og max.
Bremsevæske er ikke noe som blir «brukt opp». Er nivået for lavt kan det skyldes slitte bremseklosser, noe som gjør at systemet trenger mer væske for å trykke bremseklossene inn mot bremseskivene. Det kan også være lekkasje i bremsesystemet. Ta bilen til verksted for kontroll.
Kjør rett frem i 30-40 km/t. Brems rolig ned mens du holder løst i rattet. Bilen skal da holde en stabil kurs rett frem. Om rattet svinger når bremser er det skjevtrekk i bremsene.
Det kan være en feil ved bremsene som gjør at det er ulik slitasje på bremseklossene. Besøk verksted.
Identifiser først varsellampen. Den lyser når du slår på bilen og slukker etter 3-4 sekunder hvis systemet er i orden.
Stans umiddelbart, du kan ha mistet bremsene på ett eller flere hjul. Det er lite væske igjen i systemet og ved en stor lekkasje kan bilens bremser slutte å virke slik at du ikke får stanset. Stopp umiddelbart og ring veihjelp.
Identifiser varsellampen. Den lyser når du slår på bilen og slukker etter 3-4 sekunder hvis systemet er i orden. Om lampen ikke slukker har du defekte ABS-bremser. Lampen er gul så det er lov til å kjøre videre, men vær obs på at du mister muligheten til å bremse og styre samtidig uten ABS-bremser
Visuell kontroll, sjekk om det er noe unaturlig ved hjulene. På dekkene er det mest vanlig med rift/kutt i dekksiden eller bobler, har du disse skadene bør dekket byttes ut og det er ikke forsvarlig å kjøre med. På felgen så se etter bulker eller sprekker.
Ved visuell kontroll. Det er enklest å se slitasjen om du legger helt over til høyre eller venstre med hjulene før du parkerer bilen. Hva kan dekkslitasjen fortelle deg? Dersom det er for lite lufttrykk vil dekkene være slitt på kantene. Dersom det er for mye lufttrykk, vil dekkene bli slitt på midten. Dersom dekket kun er slitt på den ene siden kan det tyde på at forstillingen på hjulene er skjev (Oppsøk verksted, firehjulskontroll).
Bruk en dybdemåler om det er tilgjengelig. Det er enklest å se/måle mønsterdybden om du legger helt over til høyre eller venstre med hjulene før du parkerer bilen. Minste tillatte mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 mm og på vinterdekk 3,0 mm. På enkelte dekk er det også slitasjeindikator, som indikerer hvor slitt dekket er.
Dårligere veigrep, samt økt fare for vannplaning.
Se i instruksjonsbok eller annen merking på bilen. Dette kan være på innsiden av tanklokket eller i dørkarmen på førersiden av bilen.
Er du i tvil om dekktrykket er korrekt så kjør innom en bensinstasjon som har luftpumpe og kontroller dekktrykket.
Kontroller i vognkortet. Vær obs på at selv om ikke dekkdimensjonen på bilen stemmer med det som er oppgitt i vognkort, kan det fortsatt være riktig/lovlig dekkdimensjon. Kontrollere om forhjulene har riktig dekkdimensjon ved å lese på dekkenl.
Se i vognkort. Det defineres som «Min.Li.» i vognkortet. Sjekk om bakdekkene har riktig bæreevne: Sjekk tallet i vognkortet, så sjekker du tallet på dekket etterpå. Står det for eksempel Min.Li 105 i vognkortet så må Li på dekket være 105 eller høyere. (Li = Load Index). Dekkets bæreevne finner du som regel etter dekkdimensjonen på dekket.
Sjekk at bremselyset på høyre og venstre side bak virker, samt det øvre bremselyset som er plassert øverst på bilens bakrute. Be ledsager om å gå bak bilen for å se på lysene mens du bremser. Er du alene kan du rygge inntil vegg/vindu og se refleksjonen via innvendig speil.
Nei, det er ikke forsvarlig. Oppsøk verksted.
Slå på nødsignallyset, ta en runde rundt bilen og se at alle seks lampene blinker.
Ved nødstopp for å markere bilen, samt situasjoner som krever ekstra oppmerksomhet. Ved bruk av nødsignallys skal du stille lysbryter på parkeringslys, eller mørklegge lyktene helt om det er mulig.
Slå på nærlys, kjør mot en vegg eller lignende for å se om det er lys fra begge lykter. Lyset skal lyse rett frem. Rygger du lenger unna, skal lyset krype nedover på veggen.
Er lyset for høyt kan det blende møtende bilister, er det for lavt kan det redusere hvor langt du ser i mørket.
Slå på fjernlys, kjør mot en vegg eller lignende for å se om det er lys på fra begge lykter. Lyset skal lyset høyt opp på veggen. Rygger du lenger unna, skal lyset krype oppover på veggen. Sjekk at blått lys tennes i instrumentpanelet. Kontroller at lyshornet fungerer ved å dra fjernlys hendelen mot deg og slipp, gjenta slik at du blinker med fjernlysene. Sjekk at blått lys tennes i instrumentpanelet.
Brukes som alternativ til lydhorn for å varsle fare
Slå på lysene, visuell kontroll. Det er to lys hvite foran.
Blendingsfare, irritasjon eller bot for feil lysbruk. Ikke alle biler har kurvelys. Tåkelys kan kun brukes sammen med parkeringslys.
Slå på tåkebaklys ved hjelp av bryter/knapp. Visuell kontroll.
De kan være sterkt blendende. Tåkelys bak på bilen skal kun brukes når det ikke er synlig biler bak. Bruk tåkebaklys på samme måte som fjernlys.
Dette er de lysene som automatisk kommer på når du starter bilen. Kontroller at alle lysene virker ved å gå en runde rundt bilen. Du skal kunne vise alle lysene.
Parkering i mørket uten andre lyskilder.
Sjekk dødgangen på rattet. Slå på bilen, gå på utsiden av døra slik at du kan holde i rattet og se forhjulet samtidig. Du sjekker dødgang ved å ta rattet 2-3 cm til hver side, da skal hjulet bevege seg. Beveger det seg ikke ved 2-3 cm rattutslag er det for mye dødgang i styringen. Oppsøk verksted.
Det kan være feil i forstillingen på hjulene. Det kan være farlig å kjøre med for mye dødgang. Bilen kan oppleves som lite retningsstabil og upresis i svinger. Dette kan være farlig, og føre til at du mister kontrollen over kjøretøyet.
La bilen være avskrudd. Dra rattet hardt mot høyre eller venstre samtidig som du starter bilen. Rattet skal da bli lett i det du starter motoren.
Det er ikke forsvarlig å kjøre om servostyringen ikke fungerer. Styringen blir utrolig tung og det er nesten umulig å få styrt bilen. Moderne biler har elektromagnetisk styring, den ødelegges ytterligere om man svinger med den når servostyringen er defekt.
Moderne biler har ofte en varsellampe som varsler om defekt servostyring.
Kjør i ca. 30 km/t rett frem med løst rattgrep. Bilen skal gå rett frem og ikke trekke til noen av sidene.
Det kan være feil lufttrykk i ett av forhjulene, eller feil i forstillingen til bilen.
Refleksvesten skal være tilgjengelig fra førersetet. Den kan for eksempel ligge i førerdøren, hanskerommet eller under setet.
Den skal være godt synlig for andre trafikanter. Utenfor tettbygd strøk bør den stå mellom 100-200 meter fra bilen. Innenfor tettbygd strøk 50-100 m bilen, men vurder forholdene.
Still inn varmeapparat slik at is og dugg på frontruten fjernes effektivt: Defroster på frontrute, temperatur opp! Sett på varmetråder i bakruten og på speil. Still inn varmeapparatet slik du vil ha det under kjøring Behagelig temperatur (Hjernen jobber best i 21 grader).
Påvis av knappen.
Den kan brukes hvis du kjører i tunnel med mye forurensning eller bak en bil med mye eksos for å unngå å få eksos inn i bilen. Er det kaldt ute kan den også brukes de første minuttene for å få kupeen på bilen raskere varm. Husk å slå av systemet igjen så bilen ikke resirkulerer samme luften om igjen og om igjen, da kan det bli veldig tung og dårlig luft inne i bilen. Ved fuktig luft i bilen kan du også risikere at det raskt blir dugg på rutene om du ikke slår av knappen.
Trykk på knappen for varmetråder i bakruten. Vis hvordan du vil fjerne is eller dugg fra sidespeilene. Samme knapp som varmetråder i bakruten, eller egen knapp/innstilling der man stiller sidespeilene.
Bruk vindusviskerhendel og vis forskjellige hastigheter.
Om de fungerer fint og gir god sikt, om det blir striper på ruta under bruk, så sjekk vindusviskerne. Striper skyldes som oftest, slitasje, rifter eller løs gummi. Det kan også ha samlet seg snø/eller annen møkk under vindusviskerbladene. Sett vindusviskerne i serviceposisjon og kontroller.
Åpne panseret og sjekk at batteriet sitter godt fast. Dytt det litt på det å se at det ikke flytter på seg. De fleste biler har batteriet under panseret foran i bilen, men enkelte biler kan ha det bak. Sjekk hvor det er på bilen du kjører hos trafikkskolen.
Det kan bli batterisyresøl, eller batteriet kan kortslutte.
Trykk på hornsymbolet på rattet.
Vis ved å utføre. Vis også hvor man fyller på spylervæske i beholder under panseret.
Sjekk alle beltene visuelt og dra i dem for å sjekke at beltestrammeren virker.
Finn frem varseltrekant, og monter den skikkelig (Ofte plassert under et lokk på innsiden av bakluken).
Monter varseltrekanten ved bilen. Gå med refleksiden på varseltrekanten fremover for å være godt synlig. Husk refleksvest. I tettbygd strøk skal varseltrekanten stå 50-100 meter fra bilen. Utenfor tettbygd strøk skal varseltrekanten stå 100-200 meter fra bilen. Vurder alltid forholdene, i enkelte tilfeller kan annen plassering være mer naturlig.
Skru på tenning, lyset skal lyse og deretter slukke.
Barn og kortvokste kan skades ved utløsing av airbag og bør derfor sitte bak.
Sjekk lys i midtkonsollen/dashboardet.
Det er lås/bryter i hanskerom eller på siden av dashbordet. Bruk bilens nøkkel til å slå av/på. Det kan være aktuelt å slå den av i situasjoner der man må ha barn eller kortvokste foran i bilen.
Nivået skal være mellom minimum og maksimum på peilepinnen til motoroljen. Peilepinnen finner du under panseret på motoren. Hvis du nettopp har kjørt og motoren er varm vent noen minutter før du peiler slik at riktig nivå blir målt.
I enkelte biler kan også oljenivå leses av via meny i bilens multimedia-system. Vis påfyllingsstedet for motoroljen Vis i motorrommet hvor man fyller på olje.
Jekk, dekkreparasjonssett (skum), kompressor og reservedekk. Vis hvor utstyret befinner seg? På elbil ligger det i frunken eller bak. På diesel-/bensinbil finner du det på sidene eller under gulvmatta i bagasjerommet. OBS: Reservehjul er ekstrautstyr og finnes derfor ikke i alle biler.
Utføres (Vis hvordan rattet og setet kan justeres).
Ved riktig sittestilling og rattgrep er du mindre utsatt for skade ved en kollisjon og vil bli mindre sliten av kjøringen. Sitt rett i ryggen og pass på så du har litt bøy i knærne når du kjører. Avstanden mellom fører og rattet skal optimalt være 25 cm. En tommelfingerregel er at når du sitter i setet skal du strekke armen rett frem og legge den oppå rattet slik at toppen av rattet treffer omtrent ved håndleddet eller håndbaken, da er avstanden mellom fører og ratt korrekt.
Sjekk baksetet og bagasjerom. Hva vil du gjøre med løse gjenstander? Ligger det løse gjenstander i baksetet plasser det på gulvet mellom setene bak eller i bagasjerommet. Ved løse gjenstander i bagasjerommet plasser de så langt frem mot seteryggen til baksetene som mulig, om mulig bør de festes med nett om det er i bilen, da unngår man at bagasjen flytter på seg.
Vri bryter til riktig innstilling. Korrekt innstilling for å sikre at baklysene er på er å vri bryter fra posisjon Auto til posisjon for nærlys. Under hvilke kjøreforhold er det viktig at baklysene er på? Ved kjøring i mørket, skumring, tåke, snøvær eller tunnel.
Påvis kabelen finnes i frunken eller i bagasjerom. Sjekk kabel for skader Visuell kontroll av kabelen, sjekk at den er hel og ikke har skader.
Åpne ladeluke og vis. Hvor lang rekkevidde har du igjen på batteriet? Sjekk display foran i bilen. Les opp antall km som er resterende rekkevidde på bilen.
Bil med henger
1. Hva er kravet til speilutrustning/sikt bakover når du kjører med henger?
Se vegbanen 2,0/2,5 m til side for tilhenger. 10 m bak speilet (h/ v) og videre. Se tilhenger i minst ett speil. Når tilhenger er like bred, eller bredere, enn bil, se begge sider på tilhenger Lås, steng, surr kombinasjon
2. Hvilke(n) lastsikringsmetode(r) er benyttet her?
Lås, steng, surr kombinasjon
3. Forklar hvordan lastsikringa i dette tilfellet oppfyller kravet.
Utføres
4. Kontroller om dekkene har riktig LI (bæreevne)
Utføres
1. Hva er største tiltatte totalvekt på denne tilhengeren?
Vognkort tilhenger
2. Hvor tung tilhenger kan denne bilen trekke?
Vognkort bil
3.Kontroller tilhengerkoplinga og forklar hva du kontrollerer.
Kopling og innfesting
4. Kontroller parkeringsbremsen på tilhengeren.
Parkeringsbrems på, prøve å kjøre frem.
1. Hvor tung tilhenger kan denne bilen trekke?
Vognkort bil
2. Hvor stor vekt kan hvile på tilhengerfestet?
Vognkort bil og henger
3.Forklar hvordan lastesikringa her fyller kravet.
Utføres
4. Kontroller om dekkene har riktig dimensjon.
Vognkort og alle dekk.
1. Er det lov å kjøre med last som stikker seg utenfor sidene på tilhengeren?
Ikke uten spesiell tillatelse
2. Hvor stor vekt kan hvile på tilhengerfestet?
Vognkort bil og tilhenger
3.Forklar hvordan speilene på dette vognkortet fyller kravet til sikt bakover.
Se vegbanen 2,0/2,5 m til side for tilhenger. 10 m bak speilet (h/ v) og videre. Se tilhenger i minst ett speil. Når tilhenger er like bred, eller bredere, enn bil, se begge sider på tilhenger Lås, steng, surr kombinasjon
4. Kontroller om dekkene har riktig LI (bæreevne).
Vognkort og alle dekk.
1. Hva er riktig dekkdimensjon for denne tilhengeren?
Vognkort tilhenger
2. Hvor tung tilhenger kan denne bilen trekke?
Vognkort bil
3.Forklar hvilke konsekvenser det kan ha å kjøre med for tung tilhenger?
Kjøreegenskaper, overbelatete dekk mm, ulovlig – reaksjon ved kontroll
4. Kontroller parkeringsbremsen på tilhengeren.
Parkeringsbrems på, prøv å kjøre frem